Customer ni ada macam2..
1. ada yang COOL
barang yang diorder (pre-order) lambat sampai,
tak kesah, tunggu jer, janji sampai
dan bukan bayar deposit jer, terus bayar full
>> ini customer yang mpunyai kepercayaan yang tinggi pada peniaga
tapi kita yang KECUT perut..
selagi barang tak sampai ke tangan kita,
selagi tu resah tak sudah..
2. ada yang jenis berKIRA a.k.a CEREWET
baru order barang, belum bayar ,
dah tanya bila barang akan sampai..
>> awal2 dulu saya serabut dgn customer yang mcm ni,
rasa malas nak layan jer. hahhaaaa...
belum bayar dah sibuk tanya bila barang boleh sampai.
bila dah pos, siap tanya pos pukul berapa, sampai pukul berapa..
aiikk.. I bukan posmen @ staff poslaju tau..
sebagai peniaha, jangan malas nak layan.. rezeki tu.. layan jer elok2.. bagitahu jer
"barang ready stok akan diposkan dlm tempoh 24 jam selepas bayaran diterima. tiada delivery pada hari sabtu dan ahad"
"barang pre order, puan perlu mbayar deposit rmxx.xx , baki boleh puan bayar selepas barang sampai ke tgn saya. Delivery akan kita uruskan dlm tempoh 24 jam selepas bayaran baki diterima. tiada delivery pada hari sabtu dan ahad"
"barang kita dah pos ke poslaju, ini tracking efxxxxxxxmy, sila puan semak ke web poslaju untuk tahu status sekiranya belum terima selepas jam 12 tengahari. "
3. ada yang jenis, SUKA-SUKA
dok bertanya dari produk A sampai lah produk M, ade yang sampai Z.
tapi beli nya tidak.
>>> dulu2 saya malas gak layan,..
sekarang ni, saya layan jer.. saya anggap ia sbg latihan utk saya perbaiki cara saya berinteraksi dgn prospek (bakal customer).
saya tak nak jadikan ia sebagai buang masa.
tak per lah kalo dia saja2 nak test ke apa ker..
kita sangka yang baik2 jer.. kita beri jer apa juga info yang customer nak tahu.
beli atau tidak, itu hak pelanggan
4. ada yang jenis, TERUS ORDER jer..
cth, kakak saya nak Qaseh dan sutra, brp semua,?
dan terus bg alamat utk delivery. Terus minta no akaun. Terus transfer.
tak banyak tanya..
>> yang ini saya suka.. kebanyakan repeat customer saya mcm ni..
tau2 jer dpt wassap, "kak saya dah transfer rmxxx.xx utk Qaseh, habbatussauda dan sutra.. "
adoi.. ni pun kadang2 buat kita resah juga, sbb nya ade stok yang takde ditangan..
tapi rezeki kan.. jaga jer hubungan baik.
Sebagai peniaga, kita berlapang dada jer.
set dalam minda, tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan.
Doa selalu semoga semua urusan kita dengan pelanggan dipermudahkan.
Kita tak tahu, di masa depan, pelanggan yang cerewet tu lah akan jadi repeat customer kita.
Cuba sehabis baik supaya customer meletakkan kepercayaan yang tinggi pada kita.
Syukur Alhamdulillah. Semua rezeki dari Allah.
Kita adalah apa yang kita fikirkan.
Fikirlah yang baik-baik, sangka yang baik-baik, minta yang baik-baik.
Semoga semua yang baik-baik datang pada kita.
Jadi peniaga online @ offline, prinsip nya tetap sama..
jaga hubungan baik dgn customer, layan guna bahasa yang elok2, bersabar melayan apa juga karenah pelanggan, cuba memudahkan urusan kita dan pelanggan.
Selamat Maju Jaya..
BalasPadam